Thursday, March 5, 2009

Satu Cerita

ish...memang sudah berhari-hari ku tak update....
last week sebab keyboard rosak...
diz week broadband problem plak...
terpaksala ku pakai pc library ari ni....(selamba j aku...ptg ni test fluid power plak tu)

btw....ada hal that I'd like to share...tentang seseorang...
tapi bukanla tentang dia sangat sebenarnya...
my talk today is more to 'peneguran' terhadap sikap kita2 ni...

nama budak ni 'A'
waktu awal sem 6 ari tu...budak kelas ku, S19 dapat tau yg dia akan masuk kelas kitorg utk subjek Metallurgy
kecoh jugak 1 kelas..aq yg kepelikan ni wonder...knapa?

Galfren 1 : Ko xkenal ke dia ni?
Me : X...knapa?
Galfren 1: Igt x...sorang budak yg pernah masuk blok perempuan dlu...waktu kita tahun 1?..dia ni la...si A
Me : Oh..dia ke A?
Galfren 1 : Ye la....dulu,lepas kes tu, dia amik cuti akademik..recently baru dia start belajar balik..
Me : I C... knapa dia jd macam tu?
Galfren 2 : Sebab ada seorg budak perempuan yg gorgeous dari sini pernah tegur dia, dia suka that gal...tp bila that gal couple ngan orang laen...dia frust, dlu dia naik blok kita, bila Ketua Felo tanya knapa, dia kata sebab nk cari that gal la
Galfren 1 : No la...dia jd macam tu sebab dia macam tertekan belajar...and dia takde kawan
Me : Tak kisahla...tp dia ni macam berproblem skit la?
Galfren 1 : Yup...a bit, mentally. Untuk sambung belajar ni...dia ada 'surat'

Apa2 je lah...
Yg aku prasan...dia slalu tak datang subjek metallurgy..smpai lecturer nk bar dia dari test 1
Bila dah nak dekat test 1...aku cakap

Me : Takde sapa2 ke yang ada phone number A? bgtaula dia..sruh dia datang klas, dh nk test ni
Galfrens : Kitorang takde nombor dia...
Me : Kalau korang tanak contact dia, biar aku yg buat..tolong la tanya budak lelaki
Galfren 3 : Malas la nak mesej diorang

Aku tanya klasmate lelaki...tapi diorang pun takde no si A
So...dia pun tak ambik la test 1..
Semalam...waktu lecturer masuk kelas...dia bising2..macam tegur somebody
Rupanya si A
sebab si A mintak nak ambik test 1
Bila kelas start...kitorang pun duduk in groups..
si A ni macam blur..cuz dia xde group

Then lecturer tegur... "A..awak selalu sangat tak datang...smpai awak takde group"
A juz looked outside the window
Then, "Okla...sekarang, siapa nk A masuk kumpulan dia?"
takde siapa nak bersuara...kelas jadi senyap
aku pulak, cuma seorang S/U dalam group...segala decision terletak pada CEO 'company' a.k.a group
tak boleh buat apa2
after that, "Ok la...takde siapa yg nak ambik dia jd company members...saya yg akan masukkan dia dalam mana2 company...A..awak masuk PWD"
aku terdengar company-company lain tergelak...
company PWD pulak macam mengeluh...
kesian A

Aku pernah tanya..
Me : Kenapa diorang taknak kawan dengan A?
Galfren 3 : Entahla...maybe diorang tanak masalah kot...takut apa2 jadi, orang tanya - Siapa kawan A?
Galfren 1 : Dia tu yang taknak bercampur dengan orang
Me : Dia memang macam pesimis sikit...kalau dia segan and tak cuba tegur klasmate...kita kena tegur dia
Galfren 1 : Ish...takutla nak tegur dia
Galfren 2 : Nanti jadi bukan-bukan plak...macam kes dulu
Galfren 3 : Entahla Lee...

Sambung cerita semalam..
Aku kesian dengan A...
Lecturer bg dia amik test 2 ni...tp dia xde notes langsung
so dalam bas...aku pun cakap
Me : Salaam..A
A : (Terperanjat sekejap) Ya...ya
Me : Ko slalu tak datang kelas....takde notes kan??
A : (Dia blur kejap...then angguk)
Me : Budak group ko bagi notes?
A : (Geleng)
Me : Nak notes tak?...I'll give you my book, ko copy atau fotostet trus
A : (Dia cam terperanjat - again) Boleh ke?
Me : Boleh....
Then aku pun bagi la buku...
And dia trun bas...nk cari mesin fotostet kot..
Tak kisahla
Then...
Galfren 2 : Lee, ko bagi dia buku note ko?
Me : Yup...kesian pulak
Galfren 1 : Macam mana ko bleh cakap dengan dia? klau aku...takut
Galfren 3 : (Dengan nada sinis - aku rasa) Lee bolehla...dia kan 'peramah'

Agak bengang gak aku sebenarnya...
Tak dinafikan....aku memang peramah...
Aku boleh senyum, tegur dan boleh bersembang panjang dengan org yang aku langsung tak kenal
Tp dalam hal ni...aku kenal A - walaupun hanya dari segi rupa dan nama
And dia klasmate
Salah ke kalau aku tegur dia?
Salah ke kalau aku tolong dia?

Dalam hal si A ni...aku notice
'Typical human response'(istilah yang aku buat sendiri) and prejudice manusia terhadap seseorang yang bermasalah
Ada dalam orang di sekeliling aku - lbih tepat...kawan2ku

Aku bukannya seorang budak yang baik....aku mengaku
Aku 'peramah'...and sometimes 'terlebih peramah' - orang kata aku social..and most people taknak kawan dengan aku sebab tu
Aku ni jenis lepas cakap...mulut SANGAT laser
Aku seorang yang yang kasar...tak se'demure & sweet' like other gals

Tapi aku nak tegur...
Kalau jumpa la orang macam A ni...pesimis...segan sebab kisah lalu dia...takde kawan...selalu blur - hilang punca..siap ada surat doktor lagi
Tegurla....cuba buat dia sebagai kawan...give him a hand when he needs one
Jangan prejudis (buruk sangka)...
Jangan takut - tak suka dengan org macam ni
Dia pun manusia...macam kita2 ni...taknak benda pelik macam ni jadi kat diri sendiri
Kalau korangla...jd macam dia ni
Korang sanggup ke..kena tinggal...lonely-takde org nak kawan dengan korang, takde orang nk tegur korang - even say 'hi', takut dengan korang??

Terus terang
Aku sendiri pun...genetically, tak senormal orang lain..
aku suka pendam perasaan...kalau tak kena caranya...memang 'putus' jugak 'wayar'
sebab tu aku suka main air lama2...klau aku rasa aku boleh lepas perasaan...secara melaser atau marah2 atau mengamuk, aku terus buat (simptom2 ni...bermaksud kurang baik)
Doktor aku pun slalu pesan...awak, jangan selalu tension2
Kalau aku jadi mcm A...entah2 korang pun taknak kawan ngan aku agaknya

Renung2 kan la

1 comment:

  1. shit!
    gler prajudis budak2 tuh..ape hak dorg nk pulaukn org mcm tu..ape yg wat dorg lg "mulia"dari si A tu?
    yelaa...myb sbb kesah n prob si A tu tersebar luas..myb tu yg bg dorg hak utk jd lg mulia kot..
    tp sebenarnye semua org sama jer..cume hipokrit!
    damn it la..
    aku btol benci org mcm nie..
    klau aku...si A tu la aku try tlg...

    pesanan aku..
    grow up la..
    have a life!

    *amat emo!

    ReplyDelete