Wednesday, March 18, 2009

Tidak Disangka2

Ini cerita yg berlaku pada Isnin dan Selasa

Isnin (16/03/09)
  • Klas Sains Bahan cancelled...so at 5pm, me n my friends pun pegi tempat tunggu bas, kebetulan ada bas yg tengah tunggu student yg nak balik...ktorg pon masuk..
  • Once aku masuk bas, uncle tutup pintu n start jalan...then ktorg sedar...bas tu pnuh sebenarnya...ktorg 3 org, ada lg 2 seat j yg kosong. and sebab Fadi and Reen masuk bas dlu, diorg dah duduk
  • Aku cari tempat yang sdikit comfortable untuk berdiri..tiba2 ada student international panggil aku...dia ajak kongsi seat dengan dia. Dia rapat2kan duduk dengan sorg budak local ni, then sruh duduk dkat space yg tinggal.
  • Aku memang terperanjat, cuz selalunya klau dah berdiri, sampai kolej la berdiri...mmg x duduk.
  • Aku pun cakap, "It's ok...The driver is using the shortcut to get to college...I won't be standing for long."
  • Tapi dia still sruh aku duduk...aku pun accept je la...aku duduk skit2 je...macam hujung krusi, tak disangka2 dia boleh tarik badan aku untuk bersandar kat dia. And she said, "It's okay, make yourself comfortable, we're all Muslims, right? We are sisters. So just relax."
  • Terharu sekejap
  • Waktu nak sampai kolej, banyak simpang....bila uncle belok2...aku kna tahan diri dari jatuh - sebab seat aku duk tu kan kcik. This student, tanpa disangka2 - again - tolong pegang tangan aku untuk tahan aku dari jatuh
  • Terharu lagi skali
  • Bila sampai kolej...aku tak tau nak cakap apa...thanks je la...
Selasa (17/03/09)
  • Klas Fluid Power abis @ 5.30pm...me n the girls g tempat bas...ada 2 bas tengah tunggu budak, kitorg naik salah satu bas. Macam the day before...aku masuk paling lambat...then after me, pakcik trus tutup pintu. And skali lagi, aku je yang tak dapat tempat duduk
  • Aku g dekat dengan tempat Fatin duduk, and berdiri. Waktu nk on mp3..aku rasa beg aku cam kena tarik. Ingatkan siapala nk buat prank kat aku...rupanya budak yg duk sebelah Fatin yg tarik...aku blur kejap (1st - knapa?..2nd - apa nama mamat ni? dh lupa)
  • Tak disangka2, dia cakap, "You ambik tempat saya...duduk. Biar saya berdiri.".. and he started to get up.
  • Aku kata, "Nevermind...tak lama pun berdiri ni. You duduk."
  • Dia, "No...you duduk.". Aku, "Takpe...duduk je la.". Then saling suruh-menyuruh duduk. Last sekali, dia tinggikan suara skit, "Duduk!!" and trus berdiri...aku pun amik tempat dia tu - takut tgk muka dia yg dh sdikit merah tu, at the same time...terharu - lagi.
  • Dia berdiri kejap....tak lama lepas tu, ada student turun kat Gurney Heights...so ada seat kosong, baru dia duduk
  • Dah sampai kolej, baru aku teringat...nama dia Paul. Obviously, we know each other.
Peristiwa yg berlaku 2 hari berturut-turut ni...btul2 bagi aku pengajaran. Aku tak pernah ajak orang kongsi seat...and aku tak pernah bangun untuk bagi seat kat orang lain - kecuali untuk student SPACE yang jauh tua dr aku.
  • Pasal hari Isnin....buat aku terfikir, aku and other gals yang seagama...and sebangsa tak pernah buat camtu. student luar tu...yang trang-trangan tak sebangsa tp still seagama...boleh cakap "we're sisters"
  • On Tuesday....aku slalu terfikir chivalries are dead...tp tak rupa2nya...budak lelaki klas aku yg dapat seat...hanya tersenyum bila tengok aku berdiri. Paul yang lain course, lain kelas dan lain agama....kenal aku pun sebenarnya by coincidence time thn 1...boleh berdiri n gave me his seat.
I wish I have anything better to say...tapi semuanya membawa maksud yg sama....THANK YOU - Gamsahamnida...to Paul and 'Sister'...I've learnt a GREAT lesson.

regards,
~~aLEEa~~

No comments:

Post a Comment